Från prototyp till dummy

Jag överdriver inte när jag säger att spelet som nu är Världsregeringen blivit utskrivet, klippt och klistrat hundra gånger. Det kanske inte låter så mycket, men det tar tid att klippa 330 kort. För vägen från tanke till färdigt spel går från prototyp, till dummy, till prototyp, till dummy (...) till dummy.

Den första prototypen av Världsregeringen, som för övrigt gick under namnet "Sandukar", var inte mycket mer än klotter på papperslappar i någorlunda samma storlek. Syftet med den dummyn var mest att jag själv skulle få en uppfattning om ifall det som fungerade fint i mitt huvud faktiskt skulle fungera fint i verkligheten också. Det gjorde det inte. Fler prototyper följde innan jag slutligen skar bort stora delar av konceptet och endast behöll en liten del. Det är mycket möjligt att "Sandukar" hade kunnat bli ett kul spel, men när jag lämnade det till handlingarna var det så otroligt komplext att jag inte ens själv kunde hålla koll på alla regler... Ett bra tecken på att det är något som måste förändras...

sandukarBilden ovan visar en av komponenterna i spelet "Sandukar". Det som ligger till grund för Världsregeringen är den vänstra delen med den cirkulära ytan (Staden Sandukar, känd från rollspelet Noir).

Efter att jag lämnat tanken på "Sandukar" bakom mig och istället börjat fokusera på att göra ett mer lättillgängligt spel fick projektet arbetsnamnet "A Game of Votes", men jag övergav ganska snabbt det namnet då jag bestämde mig för att göra ett spel på svenska. Istället blev arbetsnamnet "Regeringen" och det fick hänga med ganska länge.

Under arbetsnamnet "Regeringen" pendlade spelet mellan två ytterligheter och jag fick dessutom med mig Victoria Eriksson och Patrik Hultén i projektet. Jag började med att skapa ett väldigt abstrakt spel helt utran spelplan och slump där de enda komponenterna som fanns var kort. Dessa kort hade en mängd olika funktioner och gick att använda på många olika sätt. För de som inte var insatta var det mer eller mindre helt omöjligt att hänga med, spelet var helt enkelt för abstrakt.

regeringenEn version av spelet när det gick under namnet Regeringen.

För att komma ifrån problemet med att spelet var för abstrakt gjorde jag om spelet så att det istället skulle vara så lättillgängligt som möjligt, Med detta följde en klassisk spelplan (tänk Monopol, Wall Street m.fl.) och slumpmoment i form av tärningar. Visserligen var det inget klassiskt spel där du slår en tärning och går framåt, istället fanns det en rad olika finesser. Till exempel hade alla spelare en gemensam tärningspool så det gällde att välja tärningar för att tvinga andra spelare att hamna på rutor de inte ville landa på.

Regeringen 2En av de sista versionerna av spelet när det hade en spelplan. Här har vi precis döpt om det från Regeringen till Världsregeringen.

Vi valde att döpa om spelet till Världsregeringen och tryckte faktiskt upp ett exemplar och bortsett låda finns det en mer eller mindre färdig prototyp av det spelet... Vi hade kunnat nöja oss där. Spelet fungerade, det var kul och det var lättillgängligt och vi hade kunnat försöka sälja in det till ett förlag. Men det var något som saknades. Det var helt enkelt inte spelet som vi tre ville göra... Så vi la det åt sidan och började jobba på Världregeringen i sin nuvarande form.

Världsregeringen är resultatet av flera års prototypskapande och kommentarer från spelkonvent runt om i landet där vi fått ovärderlig feedback från besökare.

För att knyta ihop säcken kan jag nu meddela att en dummy är gjord av tryckeriet för att kontrollera hur mycket den färdiga produkten kommer att väga (ca 960 g). Bilden nedan visar bara delar av Världsregeringen. Korten på bilden är för andra spel, men av samma papperskvalitet. Allt för att få en känsla av hur spelet kommer att bli när det väl är tryckt och färdigt. Och nu närmar det sig!

 vr dummyEn dummy skapad av tryckeriet för att kontrollera att alla komponenter får plats i lådan samt hur mycket lådan inklusive innehåll kommer att väga.